![ares-kudoo-baslik](https://ares-trinity.com.tr/wp-content/uploads/2024/02/ares-kudoo-baslik-420x280_c.jpg)
İlişkisel Desenler (diğer adıyla Diziler)
Associative Patterns (aka Arrays)
ARES CAD Yazılımı artık aynı varlığın dizi kopyalarını birden fazla çizgi ve sütun boyunca getiriyor ve deseni istediğiniz gibi değiştirmenize olanak tanıyor. Desenler, doğrusal veya dairesel bir organizasyon veya bir yol boyunca bir varlığı çoğaltmanıza olanak tanır. Bu desenler artık ilişkiseldir. Artık bunları tutamaçları kullanarak veya ilişkisel desene çift tıklayarak düzenleyebilirsiniz.
ARES Commander’da İlişkisel Desenleri Kullanma
Bu videoda, AutoCAD’de ilişkisel diziler olarak da bilinen ARES Commander’da ilişkisel desenlerin nasıl kullanılacağını göreceğiz. Muhtemelen aynı nesneyi birkaç kez tekrarlamanıza olanak tanıyan ARES Commander “Desen” Komutuna aşinasınızdır. AutoCAD’de bunu “Dizi” komutuyla yapardınız. AutoCAD’de “Dizi”nin en akıllı versiyonuna “İlişkisel Dizi” denir.
ARES Commander’da adı “İlişkisel Desen”dir. Bu örnekte, kapları temsil eden 3B şekillerden oluşan bir “ilişkisel matris”e bakıyoruz. Bu, AutoCAD ile oluşturulmuş bir ilişkisel dizidir. ARES Commander’da da aynı şekilde çalıştığını ve istediğimiz gibi kullanıp değiştirebileceğimizi görebiliriz.
Kavramalar sayesinde, daha sonra göreceğimiz gibi, aralarındaki ayrım da dahil olmak üzere, eleman sayısını değiştirebiliriz. ARES Commander ayrıca, sıfırdan başlayarak doğrudan yeni “ilişkisel desenler” oluşturmanıza olanak tanır. Şimdi, “İlişkisel Desenler”i nasıl oluşturabileceğimizi ve eleman sayısını, yalnızca kavramalarından sürükleyerek,… veya daha sonra göreceğimiz gibi, özelliklerinden nasıl akıllıca düzenleyebileceğimizi göreceğiz. Her şey, doğrudan ARES Commander’da.
Bunun için, aynı desen komutunu ve iletişim kutusunu kullanacağız. Nasıl çalıştığını görelim. Burada bir bloğumuz var, ancak bu, çalışacağı için bir varlık seçimi de olabilir. Desen’i seçiyoruz ve “Doğrusal” sekmesinin içinde seçim simgesine tıklıyoruz.
Sandalyeyi seçiyoruz. İletişim kutusunda, “Ayarlar” bölümünde, 3 dikey kopya ve 3 yatay kopya istediğimizi belirtiyoruz. “İlişkisel” seçeneğinin etkin olduğunu fark edin. Elemanlar arasındaki mesafeleri dikey ve yatay olarak belirtiyoruz. Tamam’a tıklayın.
Gelenek ve İlişkisel Desen Arasındaki Fark
İlk bakışta, bu geleneksel bir Desen. Fark, elemanları seçtiğimizde ortaya çıkıyor. “İlişkisel” seçeneğini işaretlediğimiz için, nesneler tek bir nesne gibi davranıyor ve kopyalar oluşturmak için onları tutamaklarından sürüklüyoruz. Bir yönde çok fazla. Diğerinde olduğu gibi. Hatta aynı anda her iki yönde de kopyalar oluşturabiliriz. Bu küple başka bir örnek yapalım. “Desen”i seçiyoruz.
Seçenekler arasında, Dikey ve Yatay için 3 kopya yazıyoruz. Her iki eksen için mesafeleri değiştiriyoruz. Küpü seçiyoruz. Ayrıca Z ekseninde de kopyalar istiyoruz, bu yüzden “Seviyeler” miktarını değiştiriyoruz. “Seviyeler”e bir mesafe ekliyoruz. Tamam’a tıklayın. 2D elemanlarda olduğu gibi, bu kutu setini seçebilir ve tutamaklarını sürükleyerek kopya sayısını değiştirebiliriz.
Hatta tutamaklarından aralarındaki mesafeyi bile değiştirebiliriz. Özellikler Paletinden seçildiği için, “Katman aralığı” parametresiyle katlar arasındaki mesafeyi değiştirebiliriz. Ayrıca “Katman sayısı” parametresini değiştirerek Z eksenindeki kopya sayısını da değiştirebiliriz.
Ayrıca sütun, satır sayısını ve aralarındaki mesafeleri de değiştirebiliriz. Diğer şu örneğe bakalım. Bir tarafında yatay ve dikey bir çıkıntı bulunan bir cam karemiz var. Sadece bununla, bir binanın tüm cephesini kaplayan bir perde duvar kolayca oluşturabiliriz. “Desen”i seçiyoruz.
İlişkisel desen için öğeleri seçme
Öğeleri seçiyoruz. Dikey olarak yalnızca 1 olacağını ve Seviyelerin 2 olacağını belirtiyoruz. Z yönü için Seviyeleri kullandığımızı unutmayın. Seviyeler arasındaki mesafeyi giriyoruz. Bunu yatay elemanlar arasında da yapıyoruz. Dikey elemanlar arasındaki mesafe kayıtsızdır çünkü sadece bir duvarımız var. Tamam’a tıklayın. Şimdi varlığı seçiyoruz ve eleman sayısını tutamakları aracılığıyla değiştiriyoruz.
Ya da bu durumda, seviye sayısını değiştirmek için Özellikler Paletindeki değerleri değiştirerek. Ve böylece perde duvarımızı hızla elde ediyoruz. Bu diğer örnekte, bu sefer ilişkisel hale getirebileceğimiz “Dairesel” seçeneğinden “Desen”i de kullanacağız.
Kutuyu seçiyoruz. Kopya sayısını belirtiyoruz, açıyı değiştiriyoruz ve Enter’a basıyoruz. Varlık grubunu seçebilir ve daha fazla kopya almak için tutamakları kullanabiliriz. Özellikler Paletinden elemanların dönmesini önleyebiliriz. Tüm kopyalar paralel kalır. Ayrıca seviye sayısını ve aralarındaki mesafeyi değiştirebiliriz.
Sonunda, basit bir kutudan başlayarak daha karmaşık şekiller oluşturabiliriz. Bu durumda, katılarla uğraşırken bile bu ilişkisel diziyi patlatabilir ve 3B modelleme için başka bazı öğretici videolarda açıkladığımız gibi Boole işlemleri gerçekleştirebiliriz. Mevcut seçenekler arasında, kopyalar arasındaki açıyı değiştirebiliriz. Ayrıca, dizinin bir yay boyunca ilerlerken saat yönünde mi yoksa saat yönünün tersine mi gittiğini yönetebiliriz.